fredag 12. september 2008

I GUDS HUS MED HELE MEG - og andre dikt og sanger

MED HELE MEG
I Guds hus med hele meg
alt jeg er og alt jeg har
alt jeg tenker, tror og mener
alt jeg ser og har erfart
I Guds hus med hele meg,
det er slik han kjenner meg

I Guds rike – slik jeg er
slik jeg var og slik jeg ble
slik jeg en gang blir igjen
i hans bilde, i hans tanke
i Guds rike – slik han ville,
det er slik han kjenner meg

I Guds hjerte – i Guds lengsel
med et snev av paradiset,
med en avglans av hans sønn
med et glimt av herligheten
full av nåde, kraft og glede,
det er slik han kjenner meg.

Nils-Petter Enstad
9. desember 2007



ORD OG BLOMSTER
Det er så mange
store ord
om liv og død og kjærlighet.

Så mange vakre blomster.

Ord som blomster,
roser,
liljer.

Blomster uten navn.

Store ord og vakre blomster,
som magneter.

Om jeg griper etter ordet,
strekker hånden ut mot blomsten,
lukker de seg,
som i redsel.

Om jeg plukker dem,
så vet de
at de visner snart
og dør.

Ingen ord kan bli så store
som det ene
ingen sa.

Ingen blomst kan bli så vakker
som den blomst
jeg aldri fant.

29.12.04
Nils-Petter Enstad


KIRKERUINEN
Hit kom de
i bønn og tillit,
i andakt og tro,
gjennom hundrevis av år.

Her knelte de
og mottok
Herren selv
i vin og brød.

Nå er det bare gress
og noen få steiner.
Men grunnen jeg står på
er hellig.

6. november 2004
Nils-Petter Enstad
(skrevet etter et besøk til ruinene etter Tenor kirke i Eidsberg)

ET NÅDENS ÅR FRA HERREN
Sang til 1. søndag i advent – Luk 4, 16 – 22a
Melodi: ”The Old Folks at Home” (Fryd, frihet, fred, Guds rike skatter)

Hør på det ord som Jesus taler:
Frihet og fred.
Han gir oss gledesbud fra Herren,
og bringer him’len hit ned.

Kor:
Undertrykte skal få frihet,
blinde skal få se.
Hør nå: Et nådens år fra Herren!
Gud, hør vår bønn, la det skje.

Salvet med kraft fra himlens kilde,
nåde fra Gud.
Kalt til å vitne om Guds frelse,
bringe det himmelske bud:

Fattig får del i Herrens rikdom,
kraft ved hans Ånd.
Gaver til Jesu Kristi kirke,
frihet fra grenser og bånd.

Tekst: Nils-Petter Enstad

Ingen kommentarer: